Smart-city u Jaski: Prvi otvorili 'pametnu garažu' za e-bicikle, lansirali bike sharing sustav, aplikaciju za biciklističke staze i 'E-ceste online' za upravljanje cestama

Projekt Pametni gradovi dobiva sve više zamaha, a Jastrebarsko je jedan od gradova koji je razvio paletu novina unutar tog projekta. Primjerice „E-ceste Online“, Info Jaska za bolju komunikaciju lokalne zajednice i građana, aplikacija E – sjednice, Pametna garaža za e-bicikle.., a donijeta je i Strategija razvoja Pametnog grada do 2024. godine.

Provedba projekata u okviru tog strateškog dokumenta uključuje primjenu inovativnih rješenja koja se temelje na upotrebi pametnih mreža, snažnijem uvođenju IK tehnologija, internetskom povezivanju objekata, umrežavanju gradskih usluga, smanjenju onečišćenja okoliša te povećanju energetske učinkovitosti. Tako grad nastavlja s implementacijom i provedbom pametnih projekata, a to su primjerice instalacija WiFi bežičnih pristupnih točaka na području Grada Jastrebarskog te izrada mobilne aplikacije za biciklističke staze na području Grada Jastrebarskog u turističke i sportsko-rekreativne namjene.

Grad Jastrebarsko uspostavio je komunikaciju između lokalne uprave, građana i organizacija civilnog društva putem projekta INFO JASKA - inovativnog medija dostupnog svima postavljenog na oko 30 lokacija koji je ujedno i uvelike smanjio troškove oglašavanja udrugama na područja Grada, a uz brigu o čišćem okolišu aktualne informacije postale su dostupne svima. Više od 150 udruga s područja Grada tako ima priliku u potpuno besplatno i u samo nekoliko klikova objaviti željene informacije, čime štede i vrijeme i novac. Nadalje, aplikacija E – sjednice olakšava poslove gradskih službi kod priprema te arhiviranja sjednica Gradskog vijeća i Kolegija Gradonačelnika, a uz pomoć koje su ostvarene i velike uštede papira i troškova. Uspostavljena je trajna baza svih dokumenata, brzo pretraživanje istih, kao i dostupnost u svakom trenutku.

- Transparentnost u radu i dijeljenje pravovremenih i točnih informacije sa sugrađanima misija je Grada Jastrebarskog, a za što je gradska uprava u nekoliko navrata ocijenjena „peticom“ – kaže gradonačelnik Jastrebarskog Zvonimir Novosel.

Lani je otvorena „Pametna garaža za e – bicikle“ – moderno spremište za električne bicikle, a koje je kao takvo namijenjeno iznajmljivanju e-bicikala putem automatiziranog Nexbike sustava naplate. Posebnost je da je ovo prva garaža s javnim električnim biciklima izgrađena u Hrvatskoj – projekt koji objedinjuje bike sharing tehnologiju s unajmljivanjem gradskih i brdskih električnih bicikala najviše klase. S ciljem poticanja društvenog razvoja, te podizanja konkurentnosti gospodarstva i efikasnosti javne uprave, kao i razine kvalitete življenja svih građana Grada Jastrebarsko primjenom informacijsko-komunikacijskih tehnologija (IKT).

Od važnijih projekata sigurno je najznačajniji onaj koji se odnosi na kvalitetno rješavanje problema upravljanja i održavanja nerazvrstanih cesta, a s kojim se je krenulo 2014. godine. „E-ceste Online“ – Grad Jastrebarsko obuhvaća površinu od 226,5 km² te više od 250 km nerazvrstanih cesta kojima upravlja. Uspostavljen je moderni WebGIS sustav dostupan svim dionicima, ne samo putem računala, već i putem mobilnih uređaja, koji ima vrlo jednostavan pristup informacijama te je namijenjen širem broju korisnika. Sustav  WebGIS se i dalje nagrađuje novim rješenjima, odnosno modulima.

- Želja je i „otvoriti“ dijelove sustava građanima, kako bi i oni mogli pomoću pametnih mobilnih uređaja prijaviti komunalne probleme koje imaju, pratiti u kojoj su fazi te koliko je u njih uloženo – kaže gradonačelnik Zvonimir Novosel.

Uvođenjem webGIS sustava mogu se uvidjeti i organizacijski, ali i financijski rezultati. Svakodnevnim korištenjem sustava za održavanje komunalne infrastrukture postignuto je brzo i učinkovito komuniciranje više službi istodobno, ubrzana je provedba procesa više od 50 % u odnosu na prijašnji način funkcioniranja, lakše je odrediti prioritete u radovima, odnosno odrediti koje prometni i dr. probleme je potrebno prije odraditi/ riješiti, te se na taj način znatno povećava efikasnost usluga prema građanima. Umjesto korištenja klasičnih dopisa te ostalih dokumenata, sustav online zaprima naloge za intervencijama putem pametnih mobilnih uređaja, što rezultira znatnom uštedom vremena. Aktivnim korištenjem sustava održavanja cesta potrošnja potrošnog materijala, izdavanje ponudbenih troškovnika i narudžbenica, smanjena je u cijelosti odnosno u 100-postotnom iznosu. (L.K.)