Što je potrebno za uspješan javni nastup?

Tehnologija se promijenila – javni nastup počinje kad zatvorite vrata stana. Nemojte to smetnuti s uma.

Komunikacija se u modernom okružju strelovito mijenja. Zato nije čudo da kvalitetni javni nastupi postaju moćan alat utjecaja. Ukoliko ste osoba koja želi izgraditi svoj brend – javni nastup počinje onog trenutka kad izađete iz vlastitog stana. Moderna tehnologija omogućuje da bilo tko u bilo koje vrijeme i uz bilo koji komentar snimi neku vašu neprimjerenu gestu, obraćanje ili govor. Zato budite oprezni i pokušajte shvatiti da javni nastup ne počinje samo onda kada se ispred vas upale kamere. To se jednako odnosi na načelnike, gradonačelnike ili župane kao i na sve one koji su službenici u upravi i samoupravi.

Javni nastup u širem smislu je svaki nastup koji morate održati ispred određene skupine ljudi bez obzira jesu li mediji prisutni ili nisu. Javni nastup u užem smislu ipak se odnosi na vaš nastup u elektroničkim medijima, ali i na izjave koje ćete općenito davati novinarima. U oba slučaju treba imati u vidu da novinari traže jasnu, stručnu i pravovremenu izjavu o nekoj temi. Kako bi pojednostavili oblikovanje same vaše izjave uvijek vodite računa da je najjednostavnije odgovoriti na klasičnih novinarskih 5W. Odgovorite na pet osnovnih pitanja; Tko? Što? Kada? Gdje? Zašto? Ukoliko možete dodati i kako? imate dobitnu kombinaciju. Nemojte zaboraviti da je javni nastup najkraći put do utjecaja i zato ga treba dobro pripremiti i izbrusiti kao i druge vještine koje želimo steći. Želite li da novinari mogu prenijeti vašu poruku prilagodite svoje izlaganje mediju koji ciljate.

Sve počinje pripremom

Svaki dobar govornik uvažava publiku, jasno komunicira, dobro je pripremljen i djeluje uvjerljivo. Zapamtite da je u uspješnoj komunikaciji zastupljeno gotovo 55% govora tijela, 38% osobine glasa, a samo 7% sadržaja. Dakle, krenete li obrnutim putem i pripremite odličan sadržaj, a pritom zanemarite stav i ton vašeg glasa nećete polučiti efekt koji ste si zadali. Mi obično krećemo upravo tim putem. Smatramo da je dobar sadržaj dovoljan da imamo odličan javni nastup. A zapravo je upravo obrnuto. Dobar nastup podrazumijeva da povežete ono što znate i želite reći o nečemu s onim što publika treba i da to napravite na inspirativan način

Publiku treba dovesti u stanje koje želimo, zadržati u stanju i potaknuti na akciju koju smo planirali. Za to vaš osobni nivo energije mora biti iznimno visok uz stalno podsjećanje na cilj koji želimo ostvariti. Što se samog položaja tijela tiče on mora biti uspravan, okrenut publici, otvorenih dlanova, pogleda koji šeće po publici uz nezaobilazan pozitivan izraz lica. Možete povremeno pogled zadržati na osobi za koju smatrate da je tihi lider, ali budite oprezni. Ukoliko imate mogućnosti zauzmite različite prostorne položaje i promjenom boje, visine, tonaliteta i jačine glasa održite pozornost publike. Na kraju krajeva stavite sebe u poziciju „slušača“ i sve će vam biti jasno. Ukoliko niti sami ne bi bili motivirani slušati svoje izlaganje – mijenjate sadržaj i stil. Ili odustanite od nastupa. Postoje uvijek samo te dvije opcije.

 

Prethodni blogovi:

*  Melita Pavlek je stručnjak za lokalnu demokraciju i razvoj, savjetnica za komuniciranje i NLP leadership praktičar. Uz bogato iskustvu u odnosima s javnošću i novinarstvu, dugo godina je bila aktivna u udrugama civilnog društva. U svojim predavanjima i edukacijama kombinira napredne tehnike leadershipa i coachinga.

*Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima i blogovima objavljenima na portalu gradonačelnik.hr pripadaju autoru te ne predstavljaju nužno stavove uredništva.

 

BLOG, melita pavlek